طراحی دکوراسیون داخلی،طراحی نمای مدرن،کامپوزیت،کرتین وال،فریملس،لوور آلومینیومی

بارهای اعمال به نمای کرتین وال

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ

بارهای اعمال به نمای کرتین وال

glass_curtain_wall_image

۱- بار مرده

بار مرده شامل وزن اجزاء و سازه کرتین وال است. برای مجموعه کرتین وال ، این بار شامل وزن اجزاء عمودی (Mullions) ، انکورها (Anchor)، و سایر اجزاء کرتین وال به علاوه اجزاء پرکننده آن است. بارهای مرده اضافی اعمال شده برروی کرتن وال ، نظیر آفتاب گیرها در طراحی اجزاء کرتن وال و قلاب ها مورد محاسبه قرار می گیرند.

 

۲- بار ناشی از باد

بار ناشی از باد حاصل وزش باد به سوی ساختمان است. لازم است که کرتین وال در برابر این فشار مقاومت کند چراکه وظیفه کرتن وال پوشش دهی و محافظت از ساختمان است.

بار ناشی از باد در مناطق مختلف جهان متفاوت است به طوری که در مناطق طوفان خیز ، بار ناشی از باد بیشتری وجود دارد برخی از اوقات در برخی از ساختمان های بزرگ یا به شکلی عجیب ، تحقیقات تونل بادی صورت می گیرد.

آزمایش تونل باد (Wind tonel) شامل ساخت مدل کوچک از ساختمان و محیط اطراف آن و قرار دادن آن در مجاورت باد و محاسبه فشار بار اعمال شده به ساختمان است که در این تحقیقات ، محیط اطراف نیز حائز اهمیت است.

 

۳- بارهای لرزه ای

لازم است که بارهای لرزه ای دز طراحی اجزای کرتین وال و انکورها (Anchor) لحاظ شوند. در بسیاری از موارد کرتن وال قادر است به طور طبیعی بارهای لرزه ای و بار اعمال شده به ساختمان را تحمل کند که عمدتا علت آن وجود فضای خالی (glazing infill) میان اجزای عمودی است. در تست های انجام شده ،نمای کرتین وال استاندارد قادر است تا سه اینچ ( ۷۵ میلیمتر) حرکت زمین را بدون آنکه شیشه ای شکسته شود یا نفوذ آب به درون کرتین وال صورت گیرد تحمل کند.

 

۴- بارهای ناشی از برف

بار برف و بارهای زنده (live loads) در نمای کرتین وال ها مورد بحث نیستند چراکه کرتن وال ها طوری طراحی می شوند که یا به صورت عمود یا اندکی مایل قرار می گیرند. در صورتی که زاویه دیواری از ۲۰ درجه بیشتر شود (زاویه با زمین) لازم است که بار ناشی از برف لحاظ گردد.

 

۵- بار حرارتی

علت عمده اعمال بارهای حرارتی به سیستم نمای کرتین وال آن است که آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی نسبتا بالایی است. این بدان معناست که نمای کرتین وال در فاصله بین دهانه طبقات با توجه به مقدار طول آن و اختلاف دما به اندازه ای دچار انبساط و انقباض می شود.

برای کنترل این انبساط و انقباض ،اجزای افقی اندکی کوتاه تر بریده شده و فضایی میان اجزای عمودی و افقی لحاظ می شود. در کرتن وال های یونی تایز به منظور جبران بار حرارتی ، فاصله ای میان هر یونیت (واحد) وجود دارد که برای جلوگیری از نفوذ آب و هوا به درون این فضا از درزگیرهای وایپر (Wiper Gasket)استفاده می شود.

 

۶- بار ناشی از انفجار

انفجار های تروریستی و پیش بینی نشده یکی از عوامل مهم شکستن کرتین وال ها بوده که نگرانی زیادی ایجاد می کند. با توجه به اینکه نمای کرتین وال در جداره خارجی ساختمان قرار دارد نخستین خط مقاومت در برابر انفجار و حمله بمب محسوب می گردد.

با این حساب لازم است که کرتن وال مقاوم در برابر انفجار به صورتی طراحی شود که فشار انفجار را بدون آنکه داخل نمای ساختمان نیاز به محافظت از آن را داشته باشد تحمل نماید. از آنجایی که بار ناشی از انفجار نیروی بالایی دارد که در زمان اندکی به کرتن وال وارد می شود، باید عکس العمل کرتن وال تحت بارهای دینامیکی موردآنالیزو بررسی قرار گیرد.

این بدان معناست که همزمان با اتمام طراحی و نصب ،آزمایش در مقیاس و مدل کوچکتر صورت گرفته و میزان مقاومت کرتین وال در برابر فشار انفجار مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد. شیشه ضد انفجار نیز شیشه لامینه یا عایقی است که در هنگام انفجار بعد از شکستن از اجزای عمودی جدا نمی شود.

مزیت این شیشه آنست که در اثر انفجار در فضا پراکنده نشده و صدمات جانی به عابران اطراف ساختمان وارد نمی شازد. از این تکنولوژی در مناطقی که مستعد وقوع طوفانند به منظور محافظت در برابر پخش خرده شیشه ناشی از وزش باد استفاده می گردد.

http://www.agk.ir


برچسب: ، 
ادامه مطلب
  • design313

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی